Väčšina žiakov používa bicykle ako spôsob dopravy |
Ritaharju
School
Koncom februára sme navštívili výnimočnú
školu, ktorá bola postavená na základe potrieb 21.storočia, a ktorá je
snom pre učiteľov, ale aj samotných žiakov. Predstavujeme Vám, Ritaharju School
vo Fínsku!
Poznámka: V článku nájdete zopár fotiek, video a zdroje, kde nájdete viac informácií.
Poznámka: V článku nájdete zopár fotiek, video a zdroje, kde nájdete viac informácií.
Základné
informácie:
- vznik: 2010
- lokalita: mesto Oulu, Fínsko
- škola: verejná základná škola s materskou školou (pozn. niekde aj označovaná ako comprehensive school s triedami od 1. do 9. ročníka)
- heslo: Together For The Future
- služby: lokalitné centrum, ihriská, knižnica, služby pre mladých, pódium, oddychové zóny, jedáleň
- partnerstvo: Microsoft, členovia Microsoft´s Partners of Learning network (pozn.: je to celosvetový program a členovia tohto programu sú rôznymi spôsobmi inovatívne školy)
- trendy: zručnosti 21. storočia, individuálny prístup, učenie na základe praktických skúseností, komunita založená na vzdelávanie
Cieľ
vzniku školy
Nabíjanie počítačov |
Škola vznikla s cieľom vytvoriť
lokalitné a vzdelávacie centrum, v ktorom budujú pozitívne vzťahy
medzi žiakmi, učiteľmi a profesionálmi, a ktorá bude podporovať
vzájomnú interakciu medzi týmito subjektmi. Vďaka partnerstvu
s Microsoftom škola využíva najnovšie technológie, ku ktorým má každý žiak
prístup, či sú to notebooky, digitálne fotoaparáty s príslušenstvom a softwarom.
Dokonca od 3.triedy majú žiaci pridelené vlastné počítače na školské
účely, ktoré majú nahradiť zošity a pomáhajú im naučiť sa hľadať potrebné
informácie a pracovať s technológiami.
Škola
a lokalita školy
Pohľad na školu z diaľky |
Na každom rohu odkladacie priestory |
V súčasnosti má škola 3 budovy
a dokončujú 4. budovu. Keďže v roku 2020 očakávajú, že budú mať cez
1500 žiakov, plánujú v najbližšom období postaviť aj 5. budovu (pozn.: región
Oulu je jedným z najrýchlejšie rastúcim vo Fínsku a snažia sa tak
flexibilne reagovať). Lokalita školy je tichá (tak ako aj celé mesto) je obklopená
stromami, čo využívajú na prechádzky, ale aj výučbu či už v najhoršom
alebo najlepšom počasí. Toto všetko podporuje celkovú pohodu, učenie
a hlavne správny zdravotný štýl a nezabúdať na spätosť
s prírodou.
Prostredie
školy
Školské potreby = vždy po ruke |
Žiaci sa učia vo modernom
a otvorenom priestore avšak flexibilnom prostredí, ktoré je ohraničené
pohyblivými stenami, a ktoré je prispôsobené na prácu s technológiami
(napr. obrovské množstvo zástrčiek). Priestory sú upravené podľa potrieb
študentov a podľa ich veku. Napríklad priestory materskej školy alebo
nižší stupeň základnej školy sú upravené na spôsob Montessori pedagogiky, takže
deti majú neustály prístup k svojim veciam, na ktoré dočiahnu,
a ktoré podporuje ich samostatnosť a kreativitu.
Taktiež tu žiaci nájdu miesta oddychu,
kde sú umiestnené biliardové stoly alebo stoly na stolný tenis, telocvičňu
alebo miesta, kde môžu hrať videohry na gauči, zdriemnuť si alebo si len
vychutnať horúci nápoj. To všetko pomáha, aby sa žiaci cítili šťastne a
slobodne v škole.
Prístup
školy
Prístup školy je priateľský a ich
brány sú otvorené pre občanov Fínska, ale aj cudzincov. S radosťou vítajú
výmenných študentov z rôznych krajín, vďaka čomu žiaci spoznávajú odlišné
kultúry a ich zvyky priamo z prvej ruky. Spolu s riaditeľom
školy sa snažia vytvoriť priateľské a príjemné prostredie nie len pre
žiakov, ale aj pre zamestnancov, teda učiteľov školy.
Malá časť veľkej zborovne |
Zamestnanci alebo vedenie školy na
rozdiel od našich slovenských škôl (česť výnimkám), rýchlo a ochotne
odpovedali na maily aj mimo ich pracovnej doby a snažili sa prispôsobiť
nášmu rozvrhu v škole tak, aby to vyhovovalo obidvom stranám.
Učenie
a učitelia
Otvorenie priestorov pre väčšiu triedu |
Učenie sa deje vo dvojiciach alebo
v tímoch, pričom tieto tímy môžu zahŕňať niekoľko profesionálov ako:
učitelia, učitelia MŠ, špeciálni asistenti, školskí asistenti, pracovníci
s mládežou alebo informační špecialisti. Snažia sa používať nové
pedagogické myslenie a prax a využívať nové inovatívne metódy učenia
prostredníctvom ktorých pripravujú svojich žiakov do každodenného života.
Vzťahy učiteľov k svojím žiakov sú
neformálne, ale vzájomne sa rešpektujú. Učitelia učia žiakov na základe
individuálneho prístupu a snažia sa ich naučiť v samostatnosti
a zodpovednosti. Nezasahujú do práce žiakov, ale v prípade potreby ochotne
poradia.
Trieda zo zatvorenými stenami |
Jedno z najväčších prekvapení pre
nás bolo, že žiaci počas prestávky a väčšinou ani počas výučby nie sú pod
dozorom učiteľov (takýmto spôsobom podporujú ich samostatnosť a slobodu),
pokiaľ sa správajú podľa školského poriadku a neobmedzujú práva ostatných.
Žiaci môžu opustiť priestory školy a taktiež môžu sedieť, kde chcú
a v podstate robiť si, čo chcú.
My
v Ritaharju School
Pódium a za ním je plne vybavená telocvičňa |
Keďže bol veľký záujem výmenných
študentov dostať sa do projektu Erasmus School, naša fakulta nám poskytla
informácie o možnosti navštíviť fínsku školu. Využili sme túto ponuku
a navštívili sme túto základnú školu 21. storočia, kde sme strávili pol
dňa na vyššom stupni ZŠ, tzn. 13-16 roční žiaci s tým, že nám ukázali
priestory aj nižšieho stupňa (7-12 roční žiaci) a materskej školy
a mohli sme sa spolu s ostatnými učiteľmi a žiakmi najesť. Strávili
sme čas so žiakmi na hodinách švédčiny, biológie, anglického jazyka a aj
hudobnej výchovy.
Popis v hale "Together for the future" |
Ich jediná požiadavka bola, aby sme si
pripravili prezentáciu o našej krajine (základné informácie, informácie
o Bratislave, naše zvyky, tradície, kuchyňa a zaujímavé fakty) z ktorej
pochádzame na 40 minút, v ktorej budú zahrnuté aj interaktívne aktivity
pre žiakov. Naša prezentácia bola pestrá, plná videí, obrázkov a na konci
sme spravili kvíz (odpovedali prostredníctvom stránky Kahoot alebo AswerGarden),
čo si zapamätali. Samozrejme, počas prezentácie sme im ponúkli naše arašidové
chrumky v socialistickom obale, ktoré zožali úspech. Najväčší šok pre žiakov,
ale hlavne pre učiteľov bolo, že na Slovensku počas Veľkonočného pondelka
chodia chlapci šibať s korbáčom a častokrát používajú vodu,
s ktorou dievčatá oblievajú.
Malá časť veľkej zvukotesnej učebne na hudobnú výchovu |
Jedna z mnohých oddychových zón |
Video
z Ritaharju School:
Ak chcete vidieť viac, ako vyzerá škola, odporúčame Vám pozrieť si nasledovné video: https://www.youtube.com/watch?v=X5gYpgJZz1I
(29.03.2016)
Zdroje:
http://www.innoveedu.org/en/ritaharju
(29.03.2016)
Jedáleň |
Fotky: Gabi Š.
Pohľad na pódium a jedáleň |
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára