Novoročné výpredaje sklamali. Slováci utrácali v obchodoch menej
4.3.2016 00:05

Novoročné výpredaje sklamali. Slováci utrácali v obchodoch menej

Zdroj: TASR - Roman Hanc
Uložiť článok
Predajcovia tovaru zaznamenali v januári slabé tržby, a to aj napriek rastúcej kúpyschopnosti obyvateľstva. Platí to o všetkých, okrem obchodníkov s potravinami.

Obchodníkom sa v januári veľmi nedarilo. Kupujúci totiž utratili v predajniach a nákupných centrách menej než vlani.

Maloobchodné tržby poklesli v prvom tohtoročnom mesiaci o 1,4 percenta oproti rovnakému obdobiu vlaňajška.

„Januárové tržby tak nepríjemne prekvapili, keď rekordne vysoká spotrebiteľská dôvera sa nepremietla aj do zrýchlenia rastu maloobchodných tržieb,“ povedal analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák.

Tovar pre domácnosť neťahal

Ako ďalej vyplýva z údajov Štatistického úradu, v januári klesali príjmy najmä obchodníkom v nepotravinovom segmente. S povianočnými výpredajmi mohli byť ako tak spokojní jedine predajcovia informačno-komunikačných technológií.

„Ich tržby po zohľadnení sezóny medzimesačne mierne vzrástli a vďaka nízkej minuloročnej porovnávacej báze sa dynamika ich medziročného rastu zrýchlila až na 14,0 percent,“ vysvetlil Koršňák.

Na druhej strane sa nedarilo predajcom tovaru pre domácnosť, ako napríklad textil, koberce, nábytok alebo domáce elektrické spotrebiče. Ich obraty sa prepadli až o 5,4 percenta.

„Výsledok je veľmi ovplyvnený štatistickými skutočnosťami, teda vysokou porovnávacou základňou. V roku 2015 bol dopyt v tomto segmente pomerne silný, a tak dosiahnuť podobného výsledku bolo tentoraz ťažké,“ priblížil analytik spoločnosti Home Credit Michal Kozub.

Slabšie výpredaje

Pokles tržieb ovplyvnili aj zľavy, ktoré neboli až tak masívne ako v minulosti. „Aj keď sa konali výpredaje, tak neboli až tak viditeľné a tak silné ako v predchádzajúcich rokoch. Bolo to spôsobené tým, že táto vianočná sezóna bola celkom vydarená a silná,“ dodal Kozub.

I keď sa maloobchodníkom až tak nedarilo, neznamená to, že by Slováci míňali menej. Ich záujem sa totiž obrátil hlavne na tovary dlhodobejšej spotreby, ako je napríklad kúpa nového automobilu.

Dobrý rok pre obchodníkov

S nástupom zimnej turistickej sezóny sa na prelome rokov opäť zrýchlil aj rast tržieb domácich hotelierov. Medziročný rast ich tržieb sa v januári zrýchlil zo 6,6 až na 8,5 percenta.

Odborníci predpokladajú, že Slovákov neprejde chuť utrácať po zvyšok roka. Podľa Kozuba nahráva tomu viacero faktorov.

Klesajúca nezamestnanosť, stabilné ceny a rast miezd prispievajú k rastúcej kúpyschopnosti obyvateľov. Preto by mali maloobchodné tržby rásť po zvyšok roka. 

Pridajte si Aktuality do svojho kanála správ Google.