Vzácne FOTO: Takto sme do sveta cestovali v minulosti

2023-05-10 09:00:00 |   |    | 

Cestovné kancelárie tu s nami boli od vzniku Československa. Hoci dovolenkári vyhľadávali úplne iné typy zájazdov, už vtedy očakávali istotu, kvalitu a komplexnosť poskytovaných služieb. Pozrite sa s nami, ako sa ich ponuka v priebehu storočia menila.



 

Od cestovných lístkov pre robotníkov po prvé zájazdy lietadlom

Čedok alias Československá dopravná kancelária začala písať svoju históriu už v roku 1920, kedy bol založený Československou bankou Bohemia a cestovnými zväzmi ako protiváha zahraničnej konkurencie na trhu cestovných služieb. Výnosy prinášali najmä predaje železničných lístkov pre robotníkov cestujúcich za prácou uhoľných baní vo Francúzsku aj predaj palubných lístkov na lodnú dopravu vysťahovalcom do Ameriky. Už v tom čase mal Čedok štyri prevádzky v Českej republike a jednu na Slovensku.

Hneď v polovici 20. rokov Čedok pochopil, že ľudia cestujú za zážitkami a poznaním, a tak sa rozhodol zmeniť svoju stratégiu a do ponuky pribudli nové dopravné prostriedky ako autokary, ktoré dnes poznáme ako autobusy. Vyhliadkové okružné jazdy s otvorenou strechou v autokaroch pre 9 až 26 pasažierov si našli svojich fanúšikov a tento typ výletov stúpal na popularite. Okružné jazdy boli žiadané najmä v Prahe, ale slúžili aj ako dopravný prostriedok do horských priesmykov.

V roku 1925 Čedok ovládol trh tuzemských zájazdov, ktorým dominovali zájazdy do Krkonôš, Štrbské Pleso či do vtedajšej Podkarpatskej Rusi. V tom istom roku však začal využívať aj lietadlá, ktoré vozili prvých dovolenkárov najmä do Egypta, Maroka, Francúzska, Talianska a Španielska. O rok neskôr si spoločnosť oficiálne zaregistrovala svoj skrátený názov Čedok, ktorý sa stal trvalým synonymom pre cestovanie.

 

Cestovanie v čase vojnového obdobia

Napriek ekonomickej kríze v 30. rokoch cestovná kancelária rozširovala svoju ponuku. V roku 1939 poskytla spoločnosť svoje vlaky a spolupracovala so sirom Nicholasom Wintonom, ktorý v predvečer vypuknutia druhej svetovej vojny zachránil do bezpečia železnicou z Prahy do Veľkej Británie postupne 669 detí.

Obdobie druhej svetovej vojny bolo pre Čedok a pre cestovanie vo všeobecnosti náročné. V tomto období stratil pobočku aj na Slovensku a jediné služby, ktoré mohla cestovná kancelária v tom čase čiastočne prevádzkovať, boli krátke výlety a robotnícke rekreácie. Autokary dostali úplné iné využitie než ako pri založení spoločnosti alebo ako ich poznáme dnes, kedy poslúžili na repatriáciu ľudí z koncentračných táborov.

Doba v 40. rokoch sa niesla v znamení nových výziev, medzi ktoré určite patrilo otvorenie prevádzky aj v zahraničí, konkrétne v Londýne. Od 48. roku však zažíval Čedok takpovediac temné obdobie, kedy zájazdy boli vyhradené na regeneráciu pracovnej sily a zahŕňali prevažne kúpeľné pobyty a tuzemskú rekreáciu ROH.

Aby Čedok prežil, príjmy tvoril predajom turistických a hudobných publikácií, poštových známok, vstupeniek na športové a kultúrne podujatia. Možno niektoré tieto artefakty nájdete na pôde alebo v pivnici, ak áno, ukážte ich a napíšte nám.

V prídelovom hospodárstve sa tiež uplatnil užitočný vynález v podobe vianočných poukazov. Až v roku 1954 došlo k obnoveniu zahraničnej zájazdovej činnosti, kedy sa opäť cestovalo k moru. Pochopiteľne, išlo výhradne o štáty za železnou oponou ako Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a NDR. Poznávacím a pobytovým zájazdom dominoval vzhľadom na obdobie Sovietsky zväz.

Až druhá polovica 60. rokov priniesla do cestovného ruchu uvoľnenie a cestovatelia začali spoznávať aj západné krajiny ako Rakúsko či Francúzsko. Okupácia v 1968 však so sebou priniesla nielen ďalšie obmedzenia, ale aj prácu pre Čedok navyše v podobe repatriácie 20 000 českých občanov späť do krajiny.

 

Za socializmu bol populárny Balaton, v 80. rokoch prišla veľká expanzia

V 70. rokoch sa dovolenkovalo najmä na Balatone, v Bulharsku a začali fungovať aj tzv. lietadlá družby do Sovietskeho zväzu. Exotiku nachádzali cestovatelia vo Vietname, na Kube, obľube sa tešila aj Kórea.

V tomto období sa letné pobyty pri mori stali dostupnejšie väčšej skupine ľudí, a tak Čedok začal používať slogan „S Čedokom za hranice všedných dní“. V roku 1972 podnikol Čedok svoju prvú dlhú cestu Boeingom 747 Jumbo do indického Dillí. Vďaka tomuto charterovému letu tak priletel po prvýkrát do Prahy tento ikonický typ lietadla.

Ďalšie desaťročie sa nieslo v znamení vytúženej expanzie, a tak v 80. rokoch Čedok zamestnával cirka 21 000 zamestnancov v 166 pobočkách v Československu a 20 v cudzine. Vo veľkom napredovala aj výstavba hotelov, medzi ktoré patrí napr. Hilton či Corinthia Tower v pražskom Vyšehrade, ale aj ďalšie známe budovy.

Pád železnej opony v 89. roku priniesol pre Čedok úplné nové cestovateľské možnosti. Medzi destinácie pribúdajú Tahiti, Izrael, Juhoafrická republika aj Antarktída. S možnosťami v cestovaní rástla aj konkurencia, s ktorou sa Čedok musel vysporiadať. Po rozpade Československa sa Čedok rozdelil na českú kanceláriu a slovenskú odnož Satur.

 

Novodobá história samostatného českého Čedoku

V roku 1995 bolo vypísané výberové konanie na predaj majoritného balíka akcií Čedoku. Jeho víťazom sa stala česká spoločnosť Unimex, ktorá dramaticky znížila náklady a investovala značné prostriedky do modernizácie prevádzkovej siete a informačného systému, internetového predaja a autokarového parku. Už v roku 1997 stál Čedok pri zrode spoločnosti Prague Sightseeing Tours, ktorá sa špecializovala na prevádzkovanie okružných výletov po Prahe a po Česku.

Rok 2000 priniesol významný krok pre charterovú prepravu, kedy Čedok prehĺbil partnerskú spoluprácu so spoločnosťou Travel Service, dnes známe ako Smartwings. O tri roky neskôr Čedok majetkovo vstúpil do cestovnej kancelárie ESO travel, ktorá bola známa svojimi exotickými zájazdmi. A špecialistom na exotickú dovolenku je Čedok dodnes.

Spoločnosť vystriedala ešte jedného majiteľa a od roku 2016 píše svoju doposiaľ najúspešnejšiu kapitolu a novodobú históriu, získala totiž silného nadnárodného investora a v roku 2016 sa stal Čedok súčasťou poľskej cestovnej skupiny Itaka. Spoločne tak pôsobia v roku 2023 už na siedmich trhoch v Európe, od Českej republiky po Pobaltie. Čedok sa stáva neustále silnejší na trhu, predstavuje novinky a investuje do technológií. V roku 2022 dokonca dosiahol najlepšie predajné a finančné výsledky od roku 1989.

Dnes je Čedok aj po viac ako 102 rokoch od založenia aj napriek konkurencii stále medzi najlepšími cestovnými kanceláriami a v roku 2022 oznámil svoj návrat na Slovensko. Prvé lety uskutočnil už v týchto dňoch nielen z Bratislavy. Medzi hlavné destinácie toto leto patrí Turecko, Albánsko, Egypt, ale aj obľúbená Mallorca alebo Bulharsko.

Na pravidelných linkách sa s Čedokom Slováci preletí aj na Cyprus, napríklad aj z Košíc, alebo do Spojených arabských emirátov. A ako prvá na trhu spustila cestovná kancelária už v apríli first minute predaj na zimnú sezónu, bude lietať z Bratislavy okrem Egypta aj do exotiky, konkrétne na Zanzibar a na Srí Lanku.

Podľa dát cestovnej kancelárie veľa zákazníkov stále preferuje osobný výber zájazdov a odborné rady pred rezerváciou dovolenky, a tak Čedok nedávno otvoril svoju prvú pobočku v obchodnom centre Eurovea v Bratislave, ku ktorej by čoskoro mali pribudnúť ďalšie  v rôznych kútoch Slovenska.

 

Zdieľať článok na Facebooku

Hodnotenie článku:
0.0/5 (0 hlasov)


Novinky.sk

Gurman.sk

Sobota, 4. máj. 2024. Meniny má Florián.
Stream naživo

TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.

Foto dňa